2007/02/07

Project Spectrum

Helmikuu alkoi, samoin Project Spectrum. Mm. Mielitty ja Särmä kirjoittivat jo helmi-maaliskuun väreistä ja inspiroivat minua pohtimaan omaa suhdettani kyseisiin väreihin omassa blogissani (sen sijaan, että jättäisin vain ylipitkiä kommentteha muiden blogeihin).

It`s February and time for the first colours of Project Spectrum. Some other bloggers have already written about Project Spectrum colours in their blogs, and inspired me to do the same (rather than continue leaving overtly long comments in their blogs).




Sininen on aina ollut vähän hankala väri minulle. Johtuneeko äidistä ja siskosta, jotka käyttävät sinistä ei koskaan/harvoin, mutta voin laskea menneinä vuosina omistamani siniset vaatekappaleet yhden käden sormilla (farkkuja ei lasketa - minusta ne ei ole samalla tavalla siniset ...ei, perusteluja ei ole). Olin päättänyt, että sininen ei koskaan sovi minulle. Mikä ei ole ihme, ottaen huomioon, että olin yrittänyt pukeutua vauvavaaleansiniseen teininä - se ja luultavasti laivaston sininen ovat huonoimmat mahdolliset värit minulle. En ollut teininä kovin trenditietoinen enkä myöskään omistanut minkäänlaista väri- tai muuta pukeutumissilmää, valitettavasti. Olen kuitenkin aina pitänyt joistain sinisen sävyistä muuten, ja viimeisen vuoden aikana on vaatekaappiini yllättävästi tullut (enimmäkseen vihreään taittuvia) sinisävyisiä vaatteita, mm. uusi talvitakkini.
Project Spectrumin sinistä osuutta varten minua odottaa pari kerää vaaleansinistä lankaa ystävän kämmekkäitä varten, ja linkin takana olevan kuvan Nalle alkoi muotoutua melko-perussukiksi jo tammikuun puolella. Valitettavasti sukat taitavat olla vähän liian perusmallia, kun ei millään huvittaisi purkaa ja alkaa alusta. Tällä hetkellä sukista on nimittäin tulossa liian suuret, joten jotain täytyisi tehdä.

Valkoinen on väri (tai siis teknisesti ottaen kai ei ole), josta minulla ei ole oikein mitään sanottavaa. Pidän valkoisista kukista melkein kaikkein eniten, ja lumesta, mutta muuten se ei herätä mitään kummempia tunteita. Arvelin etukäteen, että tämä on vaikea osa, mutta kerrankin voin kehua laiskaa luonnettani: kesken on myssy luonnonvalkeasta isovelistä. Myssy on odotellut lisäinspiraatiota, ja saa nyt olla valkoinen PS-työni.

Ja lopuksi harmaa. Harmaata käytin kymmenen vuotta sitten, jolloin kaikilla oli liikuntatunneilla ja vähän muutenkin meleeratun harmaata trikoota/collegekangasta päällä. Ugh. Ja pari vuotta myöhemmin kaupat tarjosivat käsittämätöntä pinkki-harmaa -yhdistelmää. Sittemmin olen vannonut, etten koskaan enää pue harmaita vaatteita - ei tosin sovikaan minulle kovin hyvin - mutta ilmeisesti trendit vaikuttavat, tiedostin sitä tai en: pari kuukautta sitten ostin harmaan topin, ja nyt harmaa on muutenkin alkanut näyttää kauniilta joissain tapauksissa. (Villan harmaa tosin on miellyttänyt minua muutenkin.)
Harmaan varalle minulla ei ole suunnitelmia, ja aionkin jättää sen maaliskuulle. Tai kokonaan pois, jos ei ole harmaa olo. Särmän blogissa tosin oli linkki maailman ihanimpaan harmaaseen lankaan... Sääli, etten neulojana ole ihan Kidsilk Haze -tasolla.


Muista asioista piakkoin. Mukavaa (pakkas)päivää kaikille!



Blue has been a tricky colour for me a long time. Influenced (?) by Mum and sis who never/rarely wear blue, I can count on the fingers of one hand the blue cloths I`ve had til last year (in my opinion, jeans don`t count - don`t ask why). I`d decided blue just isn`t my colour, and considering the fact I tried to wear baby blue in my teens, no wonder. That`s probably the worst choice, along with navy, for me - I wasn`t very a trend oriented teenager, nor one with an eye for colours, sadly. I`ve always liked some ahdes of blue, though (not necessarily in clothes) and in the past year have actually purchased some blue clothes, mostly shades with a bit of green of them. Including my coat for winter. For the blue part of Project Spectrum I have this yarn waiting to become fingerless mitts for a friend. As for the other yarn in the photo behind the link, I already began to knit some basic socks in January. Taking a head start, I thought. The socks might be a bit too basic, though, since I haven`t had an urge to purl them and start over (which I should do, at the moment they`re too big).

White is a colour (well, technically it isn`t a colour) that I don`t have much feelings for. I love white flowers, but other than that don`t usually even remember the colour. I thought this would be really difficult to include in knitting/sewing/anything, but fortunately I`ve got a white hat on needles already. Or, more appropriately, still on needles. It`s been waiting for some much needed inspiration.

And then grey. I wore grey ten years ago, when grey sweatpants and -shirts were usual in my school. Later I`ve come to think of it as boring as a colour can be, and swore not to wear it again. (Grey wool was ok in my book, though.) But it seems the trends have an effect on you whether you think of them or not, because I suddenly wanted to buy a grey top a while ago - there`s a lot of grey in shops for a change. Grey`s the only colour I have no plans for, yet. I`ve decided to leave grey to March - and I`m ready to neglect it if I don`t feel like grey. In Neuleunia blog there was a link to the most gorgeous grey yarn ever, though. It`s a pity I`m not quite on a Kidsilk Haze level of knitting yet!

About other things soon. Have a great day, everybody!

2 comments:

thuy said...

i am with you on blue. i like the the light powder version of it paired with brown. by itself, it's not a great color. at least not to wear.

white is good for dyeing.

gray is only good when it's heathered. solid gray is suicidal.

laurar said...

Kiva lukea teidän väripohdintoja.

Tein muuten chilicookieita. Olivat njameja! Kiitos reseptistä.