Suomessakin mainosmiehet ovat huomanneet, että neulominen on hip ja cool, ainakin Arabian 24h -astiaston uusien värien mainoksista päätellen. (Tosin neulominen on ollut niin kauan trendikästä, että ehkä se ei enää olekaan trendikästä suuressa maailmassa? Itse olen aina trendien suhteen jälkijunassa, joten en osaa sanoa.) Näyteikkunoihinkin on päässyt lankakeriä ja puikkoja, kuvassa alla Stockan ikkuna. Kerät lienevät symboli rauhallisemmalle, kiireettömälle elämälle, jota kuppien ostajalle tarjotaan.* No, neulominen voi olla hyvinkin rauhoittavaa, joten mainoksessa on totuuden siemen.
*Edit. Tuon kampanjan sloganhan on "Aina on aikaa." ja astiasarja mainoksen mukaan "vastaa levollisuudellaan kiireettömän elämän kaipuuseen". Eilen en millään löytänyt lehteä, jossa olisi ollut tuo mainos, vaikka olin sen nähnyt jo monesti.
Even here in Finland, where we might not to be the first to catch on what`s hip, advertisers have noticed knitting is cool. (Come to think of it, it`s been fashionable so long it might not be anymore - but as I said, in Finland were not avant gardists when it comes to things universally hip. And I`m even less hip, so I wouldn`t know.)
Arabia, the number one homeware brand in Finland, is advertising the new colours of it`s 24h series with balls of chunky yarn symbolising (I guess) more peaceful life with no rush.* Well, knitting at least can be calming, so maybe there is truth in advertising.
Edit. The slogan for the ad campaign is roughly translated 'There`s always time.' I couldn`t find any mag yesterday with this ad, and wasn`t sure if I remembered the slogan correctly.
This is a window display from the biggest department store in Helsinki displaying 24h (and other) dishes:
Neulominen & mainokset muistuttivat minua aikoinaan Sköna hem -lehdessä näkemästäni THE One -sisustusfirman mainoksesta 'Save the world from boredom'. Mainoksen mielestä elämä on niin lyhyt, ettei kannata neuloa. "Life`s too short for knitting. Or anything else that doesn`t get your adrenaline pumping." Siis mitä?! Ai että neulominen ei saa adrenaliinia nousemaan??
Jokaiselle neulojalle on selvää, ettei kyseisen copyn laatija ole koskaan neulonut silmukkaakaan.
Mainos löytyy tältä sivulta, jos klikkaat taulua seinällä ja scrollaat alaspäin (mainos on vuodelta 2005). Ei sillä, että se olisi itsessään niin erikoinen. THE One muuten saa minut ärsyyntymään pseudokapinallisella ja übertrendikkäällä asenteellaan ...ehkä ne sitten ovat onnistuneet, kun saavat minut reagoimaan.
Knitting and advertising reminded me of the 'Save the world from boredom' ad for THE One (an interiors and furniture retailer). It said: 'Life`s too short for knitting. Or anything else that doesn`t get your adrenaline pumping.' Excuse me?! 'doesn`t get your adrenaline pumping'??
It`s clear for all knitters that whoever wrote that copy never knit one stitch.
You can see the ad by going to this site, clicking the picture on the wall and scrolling down (the ad`s from 2005). Not that it`s so neat you should go and look. And, by the way, their pseudo-rebellious, hip and übercool attitude bugs the heck out of me. ...well, I guess they`ve succeeded, since they get a reaction.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Kävin kurkkaamassa mainosta. Täytyy sanoa, että mainosmiehellä olivat käsitteet sekaisin. "That`s why we rebel against the uninspiring, soulless, repetitive and overpriced." Ja tämän vastakohta on neulominen? :) Eihän se ihme olekaan, että tuollaiset kömpelyydet saavat ärsyyntymään.
Tai noh, neulominen on kyllä vähän ylihintainen harrastus...
Hauska postaus! Mainoksia on kiva tutkia. Nyt kai herätty siihen, että vapaa-aika on ihmisille tärkeää ja onhan neulontavillityksestä joka lehdessä, ainakin Suomessa.
Perehdyin blogiisi, onpas ihania juttuja, varsinkin tuo Jasper. Tulee kamala neulomisvillitys. Minun piti opetella tänä talvena neulomaan, mutta kun olen opetellut myös ompelemaan vaatteita ja on 2 pikkukundia, niin eipä aika riitä kaikkeen.
Post a Comment